Isnin, 30 Julai 2012

Pelajar bawa telefon galak kes kecurian dan gegala sosial


KUALA LUMPUR: Meskipun cadangan membenarkan pelajar membawa telefon bimbit ke sekolah akan disertakan beberapa syarat jika dikuatkuasakan, ia dikhuatiri tetap mendatangkan implikasi buruk berbanding kebaikan, termasuk kemungkinan melahirkan pesalah juvana.

Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye, berkata telefon bimbit adalah alat komunikasi yang mempunyai nilai pasaran tertentu, sekali gus memberi peluang kepada pelajar memilikinya meskipun ada antara mereka tiada berkemampuan.


“Kita tidak boleh menafikan risiko berlaku kecurian jika pelajar dibenarkan membawa telefon bimbit. Mungkin ada pelajar berminat terhadap telefon bimbit milik rakan mereka tetapi dia tidak mampu membeli.



“Kecenderungan untuk mereka mencuri lebih tinggi. Guru dan pengurusan sekolah tidak mampu menangani masalah disiplin pelajar yang ketika ini pun dibebani pelbagai kerenah termasuk salah laku, buli dan ponteng.


“Bagi pihak kami, biarlah satu cadangan itu difikirkan secara lebih mendalam dan terperinci bagi mengelak masalah lebih besar,” katanya di sini, semalam.



Lee berkata, kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong kelmarin bahawa keputusan mengenai cadangan itu akan dibuat akhir tahun ini sedikit sebanyak melegakan semua pihak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...