Rabu, 6 Februari 2013

Pengguna jalaraya diminta sentiasa berwaspada


Pengguna jalan raya diminta supaya sentiasa mengambil cakna soal keselamatan dengan tidak melakukan perkara yang boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain.

Pengerusi Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) negeri Dato’ Yahya Khatib Mohamad, berkata jangan biarkan kepulangan kita ditangisi akibat kemalangan sempena cuti perayaan Tahun Baru Cina ini, tetapi pastikan kepulangan kita disambut gembira oleh ahli keluarga.

“Kebanyakan kemalangan berlaku adalah akibat kecuaian pengguna jalanraya itu sendiri, oleh sebab itu ia perlulah diberi kesedaran dan dididik dari peringkat awal tentang perlunya memandu dan menggunakan jalanraya secara berhemah. 


“Anggota polis akan memantau dan mengawasi para pengguna di lokasi-lokasi terpilih sempena Ops Sikap tersebut untuk memastikan pengguna jalan raya memandu mengikut peraturan dan tidak memandu secara merbahaya,” katanya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita Negeri.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas selesai megagihkan lebih 1,000 cederahati kepada pengguna jalan raya sempena Kempen Keselamatan Jalan Raya sempena Tahun Baru Cina dan Ops Sikap II, di Jambatan Sultan Mahmud, Kuala Terengganu, hari ini.

Hadir sama, Ketua Polis Terengganu, Dato' Jamshah Mustapa dan  Timbalan Jabatan Pengangkutan Jalan Hashim Borhan.

Dato’ Yahya turut memberitahu, kempen ini secara tidak langsung membuktikan masalah keselamatan jalan raya adalah antara agenda penting dalam pembangunan negeri apabila kerajaan mengutamakan kebajikan dan keselamatan penduduk dalam mengurangkan kadar kemalangan di jalan raya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...