Khamis, 13 September 2012

Polis KL pandang serius kes ragut membabitkan pelajar


KUALA LUMPUR: Polis Kuala Lumpur memandang serius kes ragut di stesen Transit Aliran Ringan (LRT) yang didalangi remaja sekolah berumur antara 14 dan 18 tahun. 

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, kebiasaannya mereka akan berkeliaran secara berkumpulan dengan memakai pakaian biasa pada waktu persekolahan.

Mohmad berkata, terbaru seorang pelajar kolej berumur 21 tahun bukan saja diragut telefon bimbitnya malah dicabul tiga remaja di Stesen LRT Hang Tuah kira-kira pukul 10.30 pagi semalam. 

"Wanita itu dihampiri tiga remaja dan ditolak menyebabkan beliau cedera di lutut sebelum dicabul serta iPhone dirampas," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur di sini, hari ini. 

Beliau berkata, tindakan remaja terbabit dilihat anggota polis yang meronda sebelum seorang daripada mereka yang berumur 15 tahun berjaya ditangkap ketika cuba melarikan diri. 

"Pemeriksaan padanya menemui telefon bimbit yang diragut dari wanita berkenaan serta sebilah pisau berukuran lapan inci berserta sarung di dalam poket seluarnya," katanya sambil menambah remaja terbabit mengaku pernah menyamun seorang wanita di Desa Tasik, di sini pada Mac lalu. 

Remaja terbabit kini ditahan reman mengikut Seksyen 117 Kanun Tatacara Jenayah untuk siasatan. 

Katanya, kes itu disiasat mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan kerana merompak yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan dan Seksyen 354 kanun yang sama kerana mencabul yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebat atau kedua-duanya jika sabit kesalahan. 

Justeru itu, Mohmad meminta orang ramai jika melihat kumpulan remaja berkumpul di stesen LRT dalam keadaan mencurigakan supaya menghubungi balai polis berhampiran. - BERNAMA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...