Selasa, 26 November 2013

Rasuah: Dua polis mengaku tidak bersalah

Rasuah
KUANTAN - Dua anggota polis hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Khas Rasuah di sini atas pertuduhan menerima rasuah tahun lepas.

Lans Koperal Sarisan Samsuddin, 28, dan Konstabel Mohd Alif Abdullah, 26, yang bertugas di Cawangan Pencegahan Jenayah, Ibu Pejabat Polis daerah Kuantan didakwa menerima rasuah daripada Che Rahayu Mat Rahim di tepi jalan Air Putih, pukul 5.50 petang, pada 15 Mei tahun lepas.

Sarisan didakwa meminta suapan berjumlah RM10,000 manakala Mohd Alif meminta suapan RM30,000 sebagai dorongan untuk melepaskan Mohd Izani Zaharudin dan tidak membawanya ke balai polis atas kesalahan mengikut Seksyen 39 (A) (1) Akta Dadah Berbahaya 1952.

Kedua-dua tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu menurut Seksyen 17 (a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 24 akta yang sama.

Mereka boleh dikenakan hukuman penjara tidak melebih 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah suapan jika disabitkan kesalahan.

Hakim Nik Nasimah Nik Mohammad menetapkan 20 Dis ini untuk sebutan semula kes.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...