Ahad, 4 Mei 2014

UPB PDRM BAKAL DILENGKAPI DENGAN CBRN



Unit Pemusnahan Bom Bahagian Persenjataan Polis Diraja Malaysia akan dilengkapi idengan peralatan kimia, radiologi dan sut pertahanan nuklear berserta topeng gas (CBRN) yang moden jika permohonan peruntukkan berjumlah RM 1 juta diluluskan.


Pengarah Jabatan Logistik PDRM Datuk Zulkifli Abdullah berkata, kelengkapan berkenaan amat penting sebagai persiapan menghadapi ancaman keselamatan masa kini yang merentasi sempadaan.

"Kita terus berusaha membangunkan bidang penyelidikan dan pembangunan untuk memastikan unit ini memiliki peralatan yang moden, canggih dan efektif.

"Kita juga telah menjalinkan kerjasama dengan Fakulti Kejuruteraan, Universiti Malaya (UM) dalam inovasi reka cipta robotik pada 19 Julai tahun lalu, katanya dalam ucapan merasmikan Seminar Pegawai Unit Pemusnah Bom di MaktabTdcnik PDRM Bakri. 

"Sejak tahun 2011 hingga kini, sejumlah 3,500 pemerilksaan telah dibuat dan lebih 800 pemusnahan pelbagai jenis bom telah dilakukan”.

"Pegawai dan anggota bukan sahaja diberi latihan di dalam negara, tetapi juga di luar negara bertujuan memastikan mereka berkemahiran dan cekap dalam menjalankan tugas," katanya. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...