Rabu, 17 Oktober 2012

Graduan isi 1,000 jawatan Inspektor


KUALA LUMPUR 12 Okt. - Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengambil secara terus golongan mahasiswa yang bakal menamatkan pengajian mereka di institusi pengajian tinggi awam dan swasta tidak lama lagi bagi mengisi kekosongan 1,000 jawatan Inspektor seperti diumumkan dalam Bajet 2013 baru-baru ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, sebagai langkah permulaan, pasukan itu akan membuka gerai-gerai di majlis konvokesyen untuk menawarkan kerjaya tersebut kepada mereka yang mempunyai bakat dan berminat menyertai PDRM.

"Mahasiswa yang baru tamat pengajian tidak perlu mengemukakan ijazah mereka untuk menyertai polis kerana PDRM bakal melaksanakan proses pengambilan di universiti sejurus mereka tamat pengajian.

"Proses pemilihan dan temu duga itu akan dijalankan Jabatan Pengurusan Bukit Aman bagi memastikan tenaga muda yang diperoleh di institusi berkenaan mampu meningkatkan prestasi PDRM.

"Langkah itu dilakukan bagi mengisi kekosongan 1,000 jawatan Inspektor seperti dalam pembentangan Bajet 2013 terutama golongan pegawai wanita yang masih kurang. Kita mahu capai sasaran 15 peratus pegawai wanita dalam PDRM," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita semasa menghadiri program Bersatu Memerangi Jenayah yang dihadiri 192 pelatih Kor Sukarelawan Polis Siswa Siswi (Suksis) dari Universiti Malaya (UM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Universiti Utara Malaysia (UUM) di Bukit Aman, di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Ismail berkata, beliau percaya kaedah pemilihan terus di institusi pengajian tinggi (IPT) boleh menemukan bakat baru dalam kalangan mahasiswa dalam bidang kepolisan.

Beliau menjelaskan, pihaknya akan turut melakukan pengambilan jawatan itu di IPT swasta kerana mahukan kemahiran yang pelbagai.

"Syarat untuk menyertai PDRM bagaimanapun tetap sama iaitu berusia 18 tahun ke atas, mempunyai ketinggian serta berat badan yang mencukupi serta berijazah bagi jawatan Inspektor," katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...