Jumaat, 16 November 2012

Anggota penguat kuasa diminta berhati-hati kendali maklumat kerajaan


KUALA LUMPUR: Para pegawai dan anggota agensi penguat kuasa kerajaan yang menggunakan telefon pintar dalam urusan kerja mereka diminta berhati-hati bagi memastikan tidak berlaku ketirisan terhadap sebarang maklumat rahsia tugasan agensi mereka.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Syed Ismail Syed Azizan berkata meskipun teknologi mampu memudahkan urusan kerja, namun dalam konteks pengurusan maklumat kerajaan termasuk maklumat agensi, ia masih tertakluk di bawah akta yang mana ia tidak boleh disebarkan begitu sahaja.


"Dalam pengurusan maklumat atau kerahsiaan kerajaan, pegawai atau anggota kerajaan tidak dibenarkan menyalin sebarang maklumat di dalam barangan milik peribadi termasuk di dalam telefon pintar mereka kerana dikuatiri sekiranya berlaku penggodaman, ia akan menyebabkan maklumat berkenaan tersebar," katanya kepada Bernama.



Sekiranya ini berlaku, pegawai atau anggota terbabit boleh didakwa di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972, tambahnya.


Pada Jun tahun lepas, isu keselamatan siber pernah timbul apabila sekurang-kurangnya 41 laman web agensi kerajaan mengalami gangguan selepas digodam, namun menurut Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia, tiada data peribadi atau kewangan yang terancam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...