Ahad, 10 November 2013

CULIK KANAK-KANAK :POLIS TAHAN BEKAS PEMBANTU RUMAH DAN TEMAN LELAKI

Freddie Joseph is given some much-needed love and comfort by a member of the public after going through a harrowing experience for more than 18 hours, at Lake Titiwangsa today. - Bernama pic, November 9, 2013.
Kuala Lumpur, 10 Nov - Bekas pembantu rumah warga Filipina yang pernah berkhidmat dengan keluarga Freddie Joseph, kanak-kanak lelaki Britain yang dilarikan di Bangsar, Jumaat lepas, dan teman lelakinya ditahan di sebuah pangsapuri di Taman Desa, Jalan Klang Lama di sini hari ini berhubung kes culik itu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata wanita dan lelaki tempatan masing-masing berumur 39 dan 53 tahun itu ditahan pukul 11 pagi kerana polis percaya mereka "sama ada secara langsung atau tidak" dapat membantu siasatan kes culik itu.

Menurut Ku, wanita itu memasuki negara ini sejak 2004 dan pernah bekerja dengan keluarga mangsa selama setahun sebelum ditamatkan perkhidmatannya enam bulan lepas dan kini bekerja sebagai pembantu rumah di Damansara manakala lelaki itu pula bekerja sebagai juruteknik paip.

"Kita mempunyai sebab-sebab munasabah untuk menahan mereka. Kita harap akan dapat gambaran dan cerita yang lebih jelas berhubung kes ini," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Freddie Joseph, kanak-kanak berusia setahun lapan bulan itu dilarikan seorang lelaki dan wanita di rumahnya di Bangsar, ketika ibunya masuk ke dalam rumah selepas memberi anaknya makan di halaman rumah mereka.

Kanak-kanak itu kemudian dijumpai beberapa orang awam di Taman Tasik Titiwangsa di sini, tengah hari semalam dalam keadaan keletihan dan kelaparan.

Polis merampas beberapa barangan di pangsapuri terbabit namun tidak memperincikannya.

Ku berkata polis masih menyifatkan kes itu berunsur penculikan tetapi menolak ia untuk mendapatkan tebusan.

"Kita akan mendapatkan perintah reman ke atas kedua-dua individu ini esok di mahkamah dan jika benar terdapat unsur penculikan, kedua-duanya boleh ditahan reman sehingga dua minggu," katanya sambil menambah polis masih mencari beberapa individu lain kerana tidak ada diskripsi yang jelas berhubung suspek utama.

Ditanya kemungkinan pembantu rumah dan majikannya pernah bergaduh atau bertengkar sehingga mencetuskan kejadian itu, Ku berkata : "Tiada pergaduhan antara mereka. Kita masih mencari motif sebenar."

Sementara itu, beliau menolak dakwaan yang kanak-kanak itu didera berikutan terdapat kesan calar pada bahagian badannya.

"Tiada unsur penderaan pada kanak-kanak itu. Dia kini masih dirawat di unit Pediatrik Pusat Perubatan Universiti Malaya ketika ini," katanya. - BERNAMA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...