Khamis, 28 Ogos 2014

Sejumlah Bahan Letupan Ditemui Disembunyikan


RAUB: (Klik) Sejumlah bahan letupan dan alat peletup ditemui disembunyikan dalam empat kotak di salah sebuah stor konkrit di Rumah Pam, Bukit Kolam Air, dekat sini, Selasa.

Bahan letupan yang terdiri daripada sejumlah 600 dinamit yang masih aktif, beberapa gulungan wayar pengecas sepanjang 1700 meter, dan satu kotak berisi detonator itu, ditemui oleh seorang pekerja penyelenggaraan Perbadanan Air Pahang (Paip) ketika melakukan kerja-kerja pembersihan.

Stor itu terletak bersebelahan sebuah stor lain di atas bukit, di kawasan berpagar penyelenggaraan Paip dan dipercayai tertutup dengan semak samun selama ini menyebabkan kewujudan binaan itu tidak disedari.
Menurut pekerja berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Aziz, beliau yang terkejut dengan penemuan itu kemudian segera memaklumkan kepada penyelianya sebelum membuat laporan polis kira-kira jam 11 malam semalam di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Raub.
Bertindak dari laporan berkenaan sepasukan anggota polis dari unit Pemusnah bom IPD Raub melakukan pemeriksaan terhadap stor tersebut dan menemui peralatan dan bahan letupan itu yang dipercayai telah lama ditinggalkan.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, Datuk Zakaria Ahmad ketika dihubungi mengesahkan penemuan berkenaan.

Tinjauan Bernama di tempat kejadian mendapati, kawasan untuk menaiki tempat kejadian dikawal ketat oleh pihak polis dan media dilarang daripada mendekati kawasan itu.
Pasukan polis kemudian kelihatan membawa keluar alat letupan tersebut yang diisi dalam beberapa kotak ke dalam trak peronda polis sebelum meninggalkan kawasan tersebut kira-kira pukul 5.30 petang Rabu.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...