Jumaat, 5 Oktober 2012

Dua penyamun masih dikesan


Lima penyamun kecundang
JEMPOL - Lima individu yang disyaki terlibat dalam dua kes samun berasingan di sini berjaya ditahan polis ketika berada di dua lokasi berasingan di Felda Sungai Lui, di sini dan Kuantan, Pahang.

Kesemua mereka berusia sekitar 18 hingga 28 tahun itu ditahan pada 26 dan 29 September lalu, dan kini sedang direman selama tujuh hari bermula tarikh ditangkap.

Bagaimanapun, dua lagi suspek berjaya masing-masing berusia 22 tahun berjaya melarikan diri dan kini sedang dicari bagi membantu siasatan.

Ketua Polis daerah, Superintendan Hamzah Alias berkata, suspek pertama yang dicari dikenali sebagai Muhamad Shafiq dari Taman Tasik Jaya, Seremban bagi membantu siasatan kes samun di Felda Sungai Lui.

"Suspek pertama dipercayai terlibat dalam kes samun di sebuah kedai serbaneka di Felda Sungai Lui, 23 September lalu.

“Seorang lagi suspek berusia 20 tahun ditahan ketika bersama bersama Muhamad Shafiq berada di hadapan kedai serbaneka di Taman Indera Sempurna, Kuantan dipercayai sedang menjual barang kemas," katanya.

Menurutnya, Muhamad Shafiq bagaimanapun berjaya melarikan diri dengan menaiki Pajero dipercayai kenderaan curi, manakala rakannya itu berjaya ditangkap.

“Hasil pemeriksaan di kenderaan dinaiki suspek, polis  merampas empat telefon bimbit pelbagai jenama, selain seutas rantai leher, dua bekas minyak rambut, plet kereta, satu pemotong panjang serta sembilan kotak rokok pelbagai jenama,” katanya pada sidang media di Ibu pejabat polis daerah (IPD), di sini semalam.

Hamzah berkata, bagi kes kedua, polis memburu seorang lelaki dikenali sebagai Muamar, 22, dari Felda Sungai Lui.

Menurutnya, Muamar berjaya meloloskan diri ketika serbuan dilakukan di kediamannya pada 29 September lalu, sekitar 5 pagi.

“Bagaimanapun, kita berjaya menahan empat suspek lain dalam rumah berkenaan kerana mereka juga dipercayai terlibat dalam kes samun di sebuah stesen minyak di Bahau, 25 September lalu.

“Hasil pemeriksaan, kita menjumpai tujuh telefon bimbit serta sebilah pedang samurai rumah sama," katanya.

Menurutnya, kes pertama disiasat di bawah seksyen 392 kanun keseksaan, sementara kes kedua seksyen 395/397 kanun keseksaan.

Beliau berkata, orang ramai yang mempunyai maklumat atau mengenali suspek diminta tampil menyalurkan maklumat kepada pegawai penyiasat, Inspektor Muzaffar Mohd Wali dan Inspektor Mohd Hisyam Musa di talian 06-4582222.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...