Ahad, 27 Mac 2011

Mekanik ambil kesempatan

KULIM - Seorang suri rumah berusia 40-an yang mengambil upah menghantar kanak-kanak ke tadika diugut seorang mekanik kerana keengganannya membayar kos membaik pulih kenderaan yang dilaporkan terlalu mahal. 

Mangsa berkata, dia hanya mengarahkan mekanik menukar pelapik brek yang rosak. Setelah siap dibaiki dia dapati mekanik terlibat telah menukar beberapa barangan lain tanpa kebenarannya sehingga mengakibatkan kos yang dikenakan terhadapnya terlalu tinggi. 

“Pada mulanya mekanik itu meminta RM50 sahaja untuk membaiki kereta dan saya bersetuju dengan jumlah itu. Setelah dibaiki, isteri kepada mekanik itu datang ke rumah saya dan memaklumkan beberapa alat gantian lain harus ditukar kerana sudah rosak. 
“Dia menyatakan kos keseluruhan dikenakan adalah RM450. 

"Barangan yang dikatakan rosak adalah tidak benar, kerana saya baru menukarnya tiga bulan lalu dan ia masih baru,” katanya. 

Kerana berang dengan sikap mangsa yang enggan membayar baki, mekanik terlibat menahan kereta mangsa di Taman Angsana kira-kira jam 6.30 petang dan mengugut untuk mencederakannya. 

Mangsa yang ketakutan keluar dari kereta untuk meminta pertolongan. Penduduk yang ternampak kejadian itu keluar dari rumah dan membantu mangsa. Mekanik terlibat kemudiannya merampas kunci kereta mangsa dan melarikan diri. 

“Saya kemudiannya pergi ke Balai Polis Kulim untuk membuat laporan,” katanya 

Pengerusi Persatuan Pengguna Parlimen Kulim Bandar Baharu, Mohd Zailan Hashim berkata, dia sudah menerima laporan polis dibuat oleh mangsa dan memintanya membuat aduan kepada Tribunal Pengguna. 

Menurutnya, penipuan dibuat mekanik itu adalah satu contoh di mana pengguna wanita sering menjadi mangsa, kerana mereka kurang berpengetahuan tentang kerosakan kenderaan dan harga alat ganti. 

“Mekanik terlibat seharusnya memaklumkan kepada mangsa sekiranya mahu membaiki bahagian lain dan tidak mengambil keputusan sendiri. 

“Dari apa yang ditunjukkan kepada saya, semua alat ganti yang ditukar oleh mekanik itu masih dalam keadaan baik dan saya hairan mengapa mekanik itu mahu menukarnya dengan yang lain. Kita sebagai pengguna jangan mudah tertipu, kerana ada undang-undang yang sentiasa melindungi kita,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...