Khamis, 12 Disember 2013

Mak Engku menjadi wanita pertama di negara ini ditahan mengikut Seksyen 3 Akta Pencegahan Jenayah 1959

Mak Engku ada 16 rekod jenayah
KUALA SELANGOR - Seorang warga emas menyamar dengan gelaran Mak Engku menjadi wanita pertama di negara ini ditahan mengikut Seksyen 3 Akta Pencegahan Jenayah 1959 di Mahkamah Majistret Kuala Selangor, pagi semalam.

Dia yang berusia 60 tahun itu difahamkan, ditahan setelah terlibat dalam kes pembunuhan seorang lelaki, Syairul Helmi Azhar, 24, gara-gara cicak tokek yang didakwa bernilai jutaan ringgit.
Suspek yang tiba di perkarangan Mahkamah Majistret Kuala Selangor menaiki kereta polis kira-kira jam 10.50 pagi kelihatan tenang diiringi pegawai polis.

Perintah reman 14 hari dikeluarkan Majistret Kuala Selangor, Shah Wira Abdul Halim bermula semalam dan suspek kini ditahan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Kuala Selangor sehingga 24 Disember ini bagi dilakukan siasatan lanjut.

Wanita itu difahamkan mempunyai 16 rekod jenayah lampau di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana terlibat dalam kes penipuan membabitkan urusan perniagaan di Perak dan Pahang.

Berdasarkan laporan polis, suspek bersama tiga lagi rakan jenayahnya dengan bersenjatakan sepucuk pistol buatan sendiri cuba membunuh mangsa kira-kira jam 8 pagi di Batu 7 3/4, Jalan Kampung Perepat Kapar pada 19 Ogos lalu.

Tindakan cubaan membunuh itu dikatakan berikutan masalah perniagaan antara suspek dan mangsa. Seterusnya menjadi salah satu alasan untuk menahannya dengan kesalahan atau perbuatan yang dikategorikan di Para 1 (ii) Bahagian 1 Jadual Pertama seperti yang ditafsirkan di bawah Seksyen 2 Akta Pencegahan Jenayah 1959.

Manakala pada hujung Ogos lalu, tindakan suspek yang turut mengupah ahli kumpulannya untuk membunuh mangsa yang seterusnya dilaporkan mati di Bestari Jaya turut dikategorikan di bawah Para 1 (ii) Bahagian 1 Jadual Pertama seperti yang ditafsirkan di bawah seksyen yang sama.
Sebelum ini, dua lelaki tempatan Rosmady Rosman, 38, berasal daripada Kuang Selangor dan Azman Ismail, 38, daripada Parit Mahang, Jeram telah dihadapkan ke mahkamah majistret ini bagi menghadapi pertuduhan kes pembunuhan serupa.

Kedua-dua lelaki itu didakwa membunuh Syairul Helmi di hadapan rumah Lot 4225 Jalan Rizab Zazuli, Kampung Bukit Hijau, Jeram kira-kira jam 7 pagi, pada 30 Ogos lalu.

Kedua-dua tertuduh didakwa di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 kanun serupa yang membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Penemuan mayat Syairul Helmi di dalam sebuah kereta yang separuh tenggelam di sebuah lombong di Jalan Rantau Panjang, Bestari Jaya itu turut mendorong penahanan 16 lelaki di sekitar Selangor dan hilir Perak sejak 1 September lalu.

Sumber:sinarharian
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...