Sabtu, 30 Jun 2012

Warga emas terpedaya serah wang tunai, subang emas


Warga emas terpedaya serah wang tunai, subang emas
BANDAR MARAN - Bermodalkan kata-kata manis dan tawaran bantuan RM15,000, seorang wanita yang memperkenalkan diri sebagai ‘orang pejabat’ berjaya memperdaya seorang warga emas dengan meminta mangsa menyerahkan   wang tunai RM300 dan sepasang subang emas.

Namun, wanita berusia 42 tahun yang kemas berpakaian baju kurung itu berputih mata apabila diberkas sepasukan anggota polis kira-kira 10 minit selepas dia memulangkan kembali wang tunai dan subang milik mangsa.

Mangsa, Yang Minah Osman, 72, berkata, dia yang tinggal sendirian di Kampung Senggora, dekat sini, didatangi wanita itu pada jam 11 pagi dan memperkenalkan diri sebagai ‘orang pejabat’ sebelum bertanyakan mengenai wang  Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).

Menurutnya, wanita itu kemudiannya memaklumkan bahawa penerima BR1M akan menerima bantuan lanjutan daripada kerajaan sebanyak RM15,000. “Tapi dia beritahu mak cik perlu buka buku akaun bank kerana wang bantuan itu  kan dimasukkan terus ke akaun terbabit.

“Dia tawarkan diri untuk tolong buka akaun baru itu dan minta RM300 sebagai wang pendahuluan. Kemudian dia tanyakan pula mengenai barang kemas dan mak cik beritahu, mak cik cuma ada subang sahaja,” katanya kepada Sinar Harian.

Berita selanjutnya sila KLIK DISINI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...