Khamis, 20 Jun 2013

AWAS SCAM ALERT !!!!


Anda dinasihatkan supaya tidak mudah mempercayai apa-apa email yang menyatakan anda sebagai pewaris harta kepada seseorang yang tidak dikenali. Anda mungkin salah seorang daripada mangsa seterusnya.

Antara modus operandi yang dikenalpasti digunakan oleh sindiket:

1. Sindiket akan memaklumkan kepada mangsa bahawa anda telah dikesan sebagai pewaris untuk menerima harta pusaka peninggalan seseorang yang telah meninggal dunia. 

2. Harta tersebut biasanya berada di luar negara. Beberapa dokumen sokongan dari jabatan kerajaan tertentu, badan kehakiman, mahkamah, Bank Negara Malaysia dan sebagainya disertakan untuk menyakinkan mangsa. 

3. Mangsa sama ada rakyat Malaysia sendiri atau luar negara yang kononnya datuk/moyang mereka pernah sewaktu ketika dulu berada di Malaysia dan merupakan hartawan yang tidak mempunyai waris selepas kematiannya. 

4. Dalam kes-kes seumpama ini, suspek akan mengenakan bayaran untuk menguruskan perpindahan wang tersebut kepada mangsa. 

5. Mangsa berasa tertipu apabila mendapati harta yang dijanjikan tidak diperolehi dan individu yang berperanan sebagai orang tengah menghilangkan diri.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...