Jumaat, 12 Februari 2016

Polis JB perintis pelaksana Sistem Pengiktirafan Nombor Pendaftaran Automatik


JOHOR BARU, 11 Februari:

Polis Daerah Johor Baharu Selatan dipilih menjalankan Sistem Pengiktirafan Nombor Pendaftaran Automatik (ANPR) pertama di negara ini dalam usaha polis untuk mengesan pesalah trafik suruhan.

Projek perintis itu akan menyaksikan satu daripada tiga kamera ANPR diletakkan di pintu kemasukan trafik yang tinggi di Johor Baru-Singapore Causeway di kompleks Bangunan Kuarantin, Imigresen dan Kastam (CIQ) Sultan Iskandar, di sini.

Ketua Polis Daerah Johor Baharu Selatan ACP Sulaiman Salleh berkata polis daerah telah diberi penghormatan untuk menjadi polis daerah pertama di negara ini yang mengendalikan ujian projek perintis terbabit.


“Bagi Polis Daerah Johor Baharu Selatan, kami (polis) akan dibekalkan dengan tiga kamera ANPR untuk penilaian dan keberkesanan kami,” katanya.

Susulan projek perintis yang dijangka bermula minggu depan, Sulaiman berkata, satu daripada tiga kamera ANPR akan ditempatkan di pusat pemeriksaan pintu masuk CIQ.

“ANPR ini akan diletakkan sebagai kamera statik separa kekal, manakala dua lagi akan digunakan semasa operasi trafik khas di daerah ini.

“Jika program ini berjaya, seluruh negara akan mula melaksanakan ANPR pada bulan Jun tahun ini,” katanya ketika ditemui dalam satu operasi polis trafik khas di Kilometer 2 Jalan Johor Bahru-Kota Tinggi, di sini, hari ini.

Kamera ANPR adalah teknologi yang secara automatik membaca nombor plat kenderaan. Ia digunakan oleh agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang di dunia untuk membantu mengesan pesalah trafik, menghalang dan mengganggu elemen jenayah, termasuk menangani kumpulan jenayah terancang dan pengganas.

Sulaiman menegaskan bahawa sistem itu bukan sahaja akan mensasarkan pengguna jalan raya Singapura yang mempunyai tunggakan saman trafik di Malaysia yang tinggi.
Beliau berkata, sistem ANPR akan mengesan semua trafik.

“Selagi kamu mempunyai tunggakan saman yang tinggi, kami akan menahan kamu.”

Sulaiman berkata, sistem itu akan membolehkan polis bekerja dalam persekitaran kepolisan yang efektif dan lebih bijak.

Pada masa yang sama, beliau berkata, sistem ANPR itu juga akan dilengkapi dengan 500 unit mudah alih peranti pembayaran dalam talian yang mudah alih yang akan digunakan oleh anggota polis trafik semasa menjalankan tugas.

“Ini adalah ke arah penguatkuasaan polis trafik yang lebih telus dan moden untuk memudahkan percetakan dan kompaun saman kepada pesalah trafik,” kata Sulaiman.

Pada Oktober tahun lepas, polis trafik Bukit Aman berkata mereka berminat untuk mengurangkan jumlah saman yang tertunggak di seluruh negara yang mencecah sehingga 1.06 juta menerusi bantuan sistem ANPR itu.

Sebagai permulaan, polis akan mula menggunakan kamera ANPR untuk mengesan dan menahan mana-mana kereta yang nombor pendaftarannya dikaitkan dengan saman tertunggak dalam pangkalan data Bukit Aman.

Polis kemudian akan memberhentikan kenderaan itu dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap pemandu.


Kamera akan ditempatkan di kawasan strategik, termasuk sembilan pintu masuk dan keluar ke dalam negara yang telah dikenal pasti untuk kegunaan mereka.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...