Selasa, 17 Julai 2012

INILAH AKIBAT TIADA KEJUJURAN DALAM MENJALANKAN TUGAS ???


Sarjan mengaku salah terima rasuah

KUALA TERENGGANU 15 Julai - Seorang anggota polis berpangkat sarjan didenda RM5,000 setelah mengaku salah atas tuduhan rasuah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini.

Sarjan Esah Ismail, 52, yang telah berkhidmat sebagai anggota polis sejak 31 tahun lalu dan pernah menerima Anugerah Pingat Kebaktian pada 2006 daripada Sultan Kelantan, mengaku menerima suapan RM500 di hadapan Hakim, Datuk Zainal Abidin Kamarudin.

Berdasarkan fakta kes, Esah yang merupakan pegawai penyiasat di Bahagian Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah Besut, menerima wang tunai tersebut daripada Zamri Sharifuddin kira-kira pukul 6.20 petang pada 11 September 2011.

Dia dituduh melakukan perbuatan itu di sebuah pusat kecantikan di Jalan Haji Jusoh, Jerteh, Besut dengan tujuan mengubah keputusan ujian air kencing Zamri yang didapati positif dadah.

Tertuduh sebelum itu didakwa memberi jaminan kepada Zamri untuk mengubah keputusan air kencing tersebut sambil meminta RM1,000.

Bagaimanapun, tindakannya itu mengundang padah apabila dia ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Siasatan mendapati nombor siri wang yang diterima Esah pada tarikh berkenaan sama dengan 'wang perangkap' digunakan SPRM.

Esah, ibu kepada tujuh orang anak itu telah dituduh melakukan kesalahan di bawah Seksyen 165 Kanun Keseksaan (Akta 574).

Pendakwaan dikendalikan oleh Pegawai Pendakwa SPRM, Zainal Ayop manakala tertuduh diwakili peguam, Zamri Mat Nawang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...