Selasa, 17 Julai 2012

Koperal kecewa gaji rendah


KANGAR - Seorang anggota Polis berpangkat koperal di sini kecewa apabila gaji yang diperolehnya lebih rendah berbanding gaji Koperal lantikan Time Based.

Beliau yang berusia 40an dan enggan dikenali berkata, beliau dan rakanya mewakili hampir 3,000 anggota senasib dengannya di seluruh negara memohon pihak berkaitan supaya mengkaji semula taraf gaji yang diberikan kepada mereka.

Menurutnya, di Perlis lebih kurang 36 anggota berpangkat koperal yang terpaksa menerima gaji yang rendah walaupun taraf pangkat mereka sama dengan Koperal Time Based.

“Kami merupakan koperal yang sebelum ini mengambil Penilaian Tahap Kecekapan (PTK), baru lulus satu bahagian tiba-tiba diumumkan bahawa PTK dimansuhkan, kalau tidak salah saya pada 2010. Sejak itu kami tidak mendapat anjakkan gaji.

“Semua koperal yang senasib dengan kami terkilan kerana koperal hakiki gajinya lebih rendah daripada Koperal Time Based, walaupun ada di antara kami yang berkhidmat lebih lama. Perbezaan gaji melebihi RM300,” katanya ketika  ditemui Sinar Harian.

Menurutnya, walaupun kenaikan gaji diumumkan April lalu, gaji yang diperoleh mereka masih berada di takuk lama dan tidak dapat menyaingi Koperal Time Based.

Difahamkan, gaji maksimum bagi Koperal Time Based ialah RM3,347.78 manakala koperal hakiki gaji maksimumnya RM2,993.38, perbezaannya sebanyak RM354.40. “Kami berterima kasih kepada kerajaan yang meluluskan kenaikan  gaji dan Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) yang memperjuangkan hak pekerja, namun kami koperal hakiki masih ketinggalan dari segi tangga gaji.

“Kami berharap pihak yang berkaitan prihatin terhadap nasib yang diterima koperal hakiki dan memohon jasa baik pihak berkenaan untuk mengkaji semula tangga gaji. Kami tidak memohon gaji yang lebih dari Koperal Time Based,  etapi cukuplah jika gaji kami diselaraskan seperti mereka,” katanya. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...