Isnin, 9 Julai 2012

Kes curi kabel serius


Gambar hiasan

JERTIH – Masalah kecurian kabel telefon di daerah ini amat serius sehingga menyukarkan pengguna untuk berkomunikasi termasuk menyebabkan sistem perkhidma-tan talian jabatan kerajaan tertentu lumpuh.

Keadaan ini menyebabkan pengguna merungut manakala jabatan yang terjejas tidak dapat memberi perkhidmatan yang terbaik kepada orang ramai.

Bagaimanapun, sebagai alternatif masalah berkenaan dikatakan boleh diatasi apabila Telekom Malaysia (TM) memperkenalkan produk jalur lebar dan telefon mudah alih tanpa wayar.

Ketua Pegawai Pemasaran dan Pengguna TM Terengganu, Yusli Yusof berkata, dianggarkan sebanyak 80 peratus kabel telefon di daerah ini dicuri dan langkah alternatif mengatasi masalah ini adalah pengguna boleh beralih kepada perkhidmatan mudah alih tanpa wayar.

Menurutnya, TM menyediakan perkhidmatan Streamyx Mobile bersama pakej tertentu dengan kelebihan satu modem boleh digunakan lebih daripada sebuah komputer.

“TM turut menawarkan perkhidmatan talian telefon mudah alih dengan perkhidmatan sama seperti telefon rumah antaranya panggilan tanpa had percuma ke semua talian tetap TM dan kadar caj yang murah selain boleh dibawa ke mana sahaja,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada Sinar Harian selepas majlis perasmian program TM Everyone Connect di Jertih Souq semalam.
TM
Program disempurnakan Ahli Parlimen Besut, Datuk Seri Dr Abdullah Md Zin.

Yusli berkata, bagaimanapun di kawasan Hulu Besut seperti Kampung La dan Keruak perkhidmatan mudah alih belum diperoleh.

Oleh itu, pihak TM akan berusaha untuk menyambung semula kabel telefon di kawasan yang mengalami kecurian khususnya di kawasan Hulu Besut.

“Kedua-dua perkhidma-tan TM iaitu produk jalur lebar dan telefon mudah alih tanpa wayar mendapat sambutan baik di daerah ini berikutan perkhidmatan sedia ada sering berdepan masalah setiap kali kabel dicuri,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...