Khamis, 20 September 2012

Sindiket gores, menang bergerak aktif di Kuantan


Rayuan sindiket gores, menang
KUANTAN - Kegiatan sindiket gores dan menang yang didakwa kembali bergerak aktif memperdaya mangsa di sekitar tempat letak kereta sebuah kompleks membeli belah di sini menimbulkan keresahan orang ramai kerana kehadiran kira-kira 15 agen syarikat terbabit dianggap mengganggu pelanggan yang meletakkan kenderaan mereka di situ.

Berikutan aduan yang diterima, Pegawai Khas Ahli Parlimen Kuantan, Sim Chong Siang turun padang meninjau permasalahan itu dan ternyata dakwaan orang ramai berhubung kegiatan itu  ada asasnya.

Chong Siang berkata, beliau sendiri datang menemui kumpulan dipercayai agen  sindiket tersebut  berusia dalam lingkungan 20an  untuk mengesahkan dakwaan itu bagaimana pun mereka menafikan terlibat dalam kegiatan tersebut.

 Rayuan sindiket gores, menang
Menurutnya, bagaimana pun hasil pemerhatian ke atas kumpulan  yang mendakwa datang dari Batu Pahat, Johor,  itu jelas menunjukkan mereka giat mencari pelanggan dalam kalangan orang ramai di kawasan itu dengan menawarkan kad gores dan menang yang menjanjikan hadiah lumayan secara percuma.

“Saya menemui seorang agen dan minta mereka beredar serta menghentikan kegiatan itu bagaimana pun  kumpulan terbabit  berdegil dan meminta saya bercakap sendiri dengan ‘boss’ mereka berdasarkan nombor telefon yang diberikan.

“Ketika dihubungi, seorang lelaki mendakwa sebagai pengurus menjawab namun dia seolah-olah enggan melayan panggilan  dan menolak untuk datang berbincang dengan kami di sini,” katanya semalam.

Beliau berkata, jika dahulu, kebanyakan agen sindiket ini di kalangan remaja Cina namun hari ini terdapat beberapa agen berbangsa India dan Melayu berada di kawasan itu.

“Kita juga mengekori sebuah kereta dipercayai milik bakal mangsa yang terpedaya dengan helah kumpulan ini dan mendapati proses pujuk rayu serta  tuntutan hadiah berlangsung di sebuah premis di Air Putih,” katanya.

Chong Siang berkata, orang ramai diminta supaya tidak memberi peluang kepada agen-agen itu untuk ‘bersuara’ kerana mereka mempunyai kemahiran untuk memujuk.

“Penipuan sindiket ini sering kali didedahkan media malah tidak kurang mangsa yang tampil berkongsi pengalaman akibat terpedaya dengan kegiatan ini justeru orang ramai tidak sepatutnya terus memberikan peluang untuk menjadi mangsa seterusnya,” katanya.

Beliau berkata, dia sendiri turut menerima aduan orang ramai yang ‘terkena’ dengan sindiket ini justeru mengambil kesempatan untuk turun meninjau sendiri permasalahan  yang seolah-olah tiada kesudahan itu.

“Kegiatan ini tidak akan berhenti selagi masih ada antara kita yang mudah gelap mata dengan tawaran luar biasa yang dijanjikan,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...