Rabu, 31 Oktober 2012

Rondaan Kerap APMM Punca Tiada Pelanunan Di Selat Melaka Dilapor Tahun Ini



MANTIN, 30 Okt (Bernama) -- Rondaan dan pemeriksaan kerap oleh Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) menjadi punca tiada pelanunan dilaporkan berlaku di Selat Melaka sehingga Oktober tahun ini.

Ketua Pengarah APMM Laksamana Maritim Datuk Mohd Amdan Kurish berkata sebanyak 17,633 pemeriksaan dijalankan ke atas kapal di Selat Melaka yang menyaksikan 525 penahanan.

"Statistik pelanunan dan rompakan kapal dagang di Selat Melaka pada tahun ini adalah negatif sekali gus menunjukkan hasil kejayaan operasi termasuk pengawasan radar yang beroperasi secara 24 jam," katanya ketika merasmikan Hari Bersama Media di sini Selasa.

Beliau juga berkata seramai 408 daripada 488 mangsa dilapor diselamatkan APMM dalam operasi menyelamat bagi tempoh Januari hingga September.

Katanya, APMM kini memiliki aset operasi sebanyak 252 buah termasuk kapal, bot, pesawat udara dan radar bagi menjaga perairan dan ruang udara di Zon Maritim Malaysia.

Pada majlis itu, APMM menganjurkan Pertandingan Menembak Senjata Kecil di Lapang Sasar Majlis Sukan Negeri di sini melibatkan penyertaan 80 pengamal media yang mewakili 20 agensi. BERNAMA 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...