Sabtu, 8 Jun 2013

Jenayah Internet semakin berleluasa

Jururawat rugi RM1,700.


MUAR - Seorang jururawat sebuah hospital di daerah ini rugi RM1,700 selepas terpedaya dengan iklan jualan murah telefon bimbit jenis Iphone 5 dalam sebuah laman web di internet, Khamis lalu.
Pemangku Ketua Polis Daerah Muar, Superintendan Sahadan Jaafar berkata, mangsa yang tertarik dengan tawaran harga telefon itu yang jauh lebih murah berbanding harga asal, tanpa berfikir panjang telah memasukkan wang ke dalam akaun bank atas nama seorang lelaki.

“Sebelum memasukkan wang itu, mangsa berusia 24 tahun ada menghubungi suspek dan dimaklumkan akan menerima telefon tersebut pada keesokan harinya.

“Malangnya, telefon itu masih tidak diterimanya seperti yang dijanjikan,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Muar di sini, semalam.
Sahadan berkata, wanita itu berasa ditipu apabila usahanya untuk menghubungi suspek gagal, lalu membuat laporan di balai polis berhampiran.

Katanya, siasatan awal mendapati suspek menggunakan nama yang beralamat di Kuala Lumpur dan siasatan lanjut sedang dijalankan untuk mengenal pasti identitinya.

Jelasnya, kes disiasat mengikut Seksyen 420 kanun keseksaan kerana menipu yang boleh dikenakan hukuman penjara 10 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...