Sabtu, 31 Januari 2015

Penjenayah maut selepas samun pejabat peraih kelapa sawit


KUANTAN: Gara-gara cuba melarikan diri selepas menyamun pejabat peraih kelapa sawit, seorang lelaki maut apabila kereta dipandunya terbabas sebelum terbalik di Kilometer 110 Jalan Kuantan-Kuala Lumpur dekat Maran pagi tadi.

Mangsa, Muhammad Faizal Zaini, 25, berasal dari Felda Sungai Nerak, Temerloh yang cedera parah, mati di tempat kejadian.

Pemangku Ketua Polis Daerah Maran, Asisten Komisioner Razak Majid berkata, dalam kejadian pukul 9.40 pagi itu, mangsa bersama seorang lagi suspek sedang melarikan diri dengan menaiki sebuah kereta jenis Nissan Bluebird menuju ke arah Pekan Kampung Awah, Temerloh kira-kira 15 kilometer dari lokasi kejadian.


"Sebaik tiba di tempat kejadian, kenderaan yang dinaiki suspek tiba-tiba hilang kawalan sebelum terbabas ke kiri jalan.

Akibatnya kereta milik suspek berpusing sebanyak dua kali menyebabkan Muhammad Faizal tercampak keluar sebelum kenderaannya terbalik dan seorang lagi suspek telah melarikan diri ke hutan berhampiran," katanya ketika dihubungi di sini pada.

Katanya, kedua-dua suspek yang berusia 20-an sebelum itu telah melakukan rompakan bersenjata parang di sebuah premis menjual beli kelapa sawit di Kampung Umul Luas dekat Maran pada pukul 9.30 pagi tadi.

"Kedua-dua suspek yang berusia lingkungan 20-an dan bersenjatakan parang bertindak menyerbu ke premis berkenaan sebelum meminta semua pekerja masuk ke dalam pejabat.

Mereka yang berasal dari daerah ini terus mengambil sejumlah wang tunai di dalam laci selain merampas telefon bimbit serta jam tangan milik pengurus premis itu dan melarikan diri sebelum dikejar oleh pemilik premis berkenaan," katanya.

Hasil pemeriksaan lanjut ke atas kereta suspek, katanya polis menemui sebilah parang yang dipercayai digunakan untuk merompak premis jual beli kelapa sawit itu

"Pada masa sama, kita akan melakukan operasi khas bagi mengesan seorang lagi suspek yang dipercayai masih berada di daerah ini dan polis percaya akan mampu menahan suspek dalam masa terdekat ini," katanya.

Menurutnya, kes akan disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana menyamun secara berkawan menggunakan senjata. - BERNAMA


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...