Sabtu, 31 Oktober 2015

BERTINDAK IKUT PERASAAN - Tahanan Polis Mati Akibat Hentakan Tumpul Di Dada


PUTRAJAYA: Hasil siasatan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) mendapati kematian Syed Mohd Azlan Syed Mohamed Nur ketika dalam tahanan polis disahkan mempunyai kaitan kekerasan secara fizikal semasa ditahan dan disoal siasat polis.

Laporan bedah siasat yang dijalankan Pakar Perunding dan Ketua Jabatan, Jabatan Perubatan Forensik, Hospital Sultan Ismail, Johor Baru, Dr. Rohayu Shahar Adnan mendapati kematian Syed Mohd Azlan, 26 disebabkan trauma hentakan tumpul di dada.
Pemeriksaan mendapati si mati mengalami 61 jenis kecederaan di bahagian muka, badan dan kedua-dua kaki di mana sebahagiannya konsisten dengan kecederaan semasa berusaha mempertahankan diri daripada kekerasan fizikal yang dilakukan ke atasnya oleh anggota-anggota polis.

Laporan yang dilengkapkan pasukan petugas khas mendapati adanya gangguan bahan bukti dilakukan pihak polis iaitu membersihkan tempat kejadian sebelum dilawati dan diperiksa oleh pegawai perubatan; melupuskan tikar getah dan karpet yang dipercayai mempunyai kesan darah si mati di tempat kejadian tangkapan, dan perlakuan menyembunyikan/menghilangkan saksi yang melihat kejadian tangkapan si mati.
Pengerusi EAIC, Datuk Yaacob Md Sam berkata, pihaknya kesal dan memandang serius kes kematian tahanan yang berulang terutama melibatkan perlakuan anggota penguatkuasa yang perlu dibasmi.
"Terdapat perlakuan serangan bersifat jenayah yang melibatkan unsur niat bersama atau pensubahatan oleh anggota polis untuk melakukan kekerasan fizikal secara sengaja yang mengakibatkan kecederaan dan kematian.
"Perlakuan ini adalah kesalahan bersifat jenayah mengikut undang-undang, khususnya Seksyen 302 dan Seksyen 325 Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan atau secara alternatif Seksyen 107 Kanun yang sama," katanya menerusi kenyataan Jumaat.
Bersambung: KLIK DISINI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...