Isnin, 28 Februari 2011

Ubah Sikap Untuk Baiki Mutu Perkhidmatan

Setiap penjawat awam perlu memiliki sikap ingin berubah menjalankan tugas masing-masing, bagi membaiki imej perkhimatan kerajaan yang dikatakan masih berada di takuk lama.

Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato’ Haji Mazlan Ngah berkata, terdapat segelintir masyarakat luar menganggap mutu perkhidmatan yang ditawarkan kerajaan tidak banyak berubah dan masih wujud kesulitan ketika berurusan.


Katanya, pelaksanaan tugas di sektor kerajaan cukup berbeza jika dibandingkan pihak swasta di mana kakitangan agensi itu mempunyai nekad untuk berusaha lebih maju semata-mata ingin mencapai sasaran yang ditetapkan majikan dalam tempoh tertentu.
“Oleh itu, sebagai penjawat awam, kita perlu membaiki persepsi negatif dengan melaksanakan tugas secara tekun, jujur, amanah dan bertanggungjawab.

“Saya mengakui terdapat perubahan dalam perkhidmatan yang ditawarkan tetapi tidak banyak dan kurang memuaskan, banyak lagi perlu dibaiki terutama berkaitan khidmat pelanggan,” katanya.

Menurutnya, slogan seperti Merakyatkan Pembangunan dan Pentadbiran serta Terengganu Ke Arah Globalisasi yang disuarakan pemimpin sewajarnya dilaksanakan dan tidak guna hanya mendengar atau menghayati sahaja.
“Sekiranya ingin maju dan mengubah imej perkhidmatan kerajaan, pelbagai pihak perlu memainkan peranan terutama pegawai atasan dan ketua jabatan di setiap unit.

“Mereka perlu sentiasa membuat pemantauan terhadap kakitangan bawahan di samping membaiki kelemahan diri supaya tidak di pandang remeh, jika ketua melakukan kesilapan dan tidak berdisplin, cukup sukar untuk menegur kakitangan lain terutama berkaitan kedatangan harian, tepati masa dan cara berkomunikasi,” katanya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...