Khamis, 30 Ogos 2012

Tauke ‘restoran terbaik’ terpedaya


KESAL...Leong (duduk tengah) bersama tiga pengusaha restoran yang ditipu menunjukkan gambar suspek.
KUALA LUMPUR: Empat pengusaha restoran makanan Cina berputih mata selepas mendakwa ditipu dua lelaki mengaku wartawan sebuah agensi penyiaran swasta membabitkan kerugian hampir RM20,000.

Seorang daripada mangsa, Leong Man Fai, 43, berkata, dia didatangi dua lelaki memakai jaket yang tertulis ‘media’ di bahagian belakang serta memakai tali kad identiti agensi berkenaan jam 12 tengah hari di restorannya di Plaza Kasturi, di Cheras, pada 21 Mac lalu.


Beliau berkata, lelaki itu mengatakan restoran miliknya terpilih sebagai ‘Restoran Terbaik di Malaysia’ dalam satu pertandingan yang dianjurkan agensi tempatnya bekerja dengan kerjasama beberapa rangkaian akhbar berbahasa Cina.



“Mereka juga memberikan laman web mereka untuk meyakinkan saya pertandingan itu wujud, di samping itu mereka menyuruh saya membuat bayaran RM11,800 sebagai kos pendaftaran pertandingan dan kos iklan.


“Selepas sebulan menyerahkan cek seperti diminta, saya mendapati tiada sebarang perkembangan sebelum cuba menghubungi lelaki itu, tetapi gagal. Ketika itu baru saya sedar, saya sudah tertipu,” katanya ketika sidang media di Biro Pengaduan Awam MCA di sini, semalam.



Katanya, selepas membuat aduan kepada MCA pada 7 Ogos lalu baru dia mengetahui terdapat sembilan lagi pengusaha restoran tertipu dengan helah kedua-dua suspek terbabit.


Sementara itu, Pengerusi Biro Aduan Awam MCA, Datuk Seri Micheal Chong berkata, pihaknya menerima pengesahan daripada agensi penyiaran yang kononnya diwakili suspek, bagaimanapun mereka menafikan ada menganjurkan sebarang pertandingan seperti didakwa.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...