Isnin, 29 Oktober 2012

Kumpulan Pencuri Wanita Tanggal Pakaian, Menjerit Elak Ditangkap

Gambar hiasan

PETALING JAYA: Terdapat helah mencuri terbaru iaitu dengan menanggalkan pakaian dan menjerit seolah-olah pencuri berada dalam masalah.
Penjaja dan peniaga di SS2 di sini telah menghadapi kes-kes di mana sekumpulan wanita Vietnam merompak mangsa dan kemudian menunjukkan buah dada sambil berlari melepaskan diri membuat bising yang akhirnya mengelirukan mangsa.
Menceritakan satu insiden apabila seorang wanita telah ditangkap mencuri dompet, penjaja Chow Kwai Chet, 41, berkata: "Dia yang tidak memakai coli dengan cepat menanggalkan baju sambil menjerit.
Terdahulu, dia cuba menahan wanita genit, dipercayai warga Vietnam lingkungan usia 30-an apabila dia ditangkap mencuri dompet.
Wanita itu juga cuba untuk membuka seluarnya.
"Walau bagaimanapun, seorang penjaja wanita menampar dan memarahinya," kata Chow pada sidang akhbar bersama Ketua Biro Aduan dan Perkhidmatan Awam MCA Datuk Seri Michael Chong, Ahad.
Seorang lagi penjaja, Leng Chin Huat, 46, berkata, kumpulan wanita ini biasanya terdiri daripada 3-4 individu dan dipercayai menjadi sebahagian daripada sindiket.
Dia berkata, mereka berjaya menangkap tiga wanita Vietnam kerana mencuri dan telah menyerahkan mereka kepada polis.
"Bagaimanapun, polis terpaksa melepaskan mereka kerana tidak dapat menemui barang-barang dicuri mereka," katanya.
Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Pagi SS2 Khor Choon Seong, 27, berkata wanita hanya akan mengambil wang dan bukannya kad kredit.
"Mereka kemudian akan buang dompet atau beg duit. Pelanggan hanya akan mengetahui bahawa mereka telah dirompak apabila mereka mahu membeli sesuatu," katanya.
Chong berkata kejadian itu biasanya berlaku pada hujung minggu.
Beliau menasihatkan orang ramai menghadkan jumlah wang tunai yang dibawa dan menyimpan wang dalam poket hadapan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...