Sabtu, 26 Mac 2011

Pakej jenayah ‘polis palsu’

AYER KEROH - Seorang lelaki dituduh di Mahkamah Majistret dan Sesyen di sini, semalam, kerana menyamar sebagai penjawat awam, menyamun sepasang kekasih dan merogol remaja perempuan berumur 14 tahun. 

Tertuduh, Mohd Harmozi Abdul Ghani, 27, dari Sungai Tuang, Tanjung Bidara dekat sini, tidak mengaku bersalah dan mohon dibicarakan terhadap ketiga-tiga pertuduhan yang dibacakan secara berasingan di dalam tiga prosiding berbeza. 

Berdasarkan pertuduhan pertama, Mohd Harmozi bersama seorang rakan yang dituduh menyamar sebagai penjawat awam dengan memperkenalkan diri sebagai polis kepada seorang remaja dan kekasihnya berumur 14 tahun. 
Tertuduh melakukan kesalahan itu di sebuah pondok kawasan Pantai Puteri, Tanjung Keling, kira-kira jam 11 malam pada 23 Disember 2010. 

Mohd Harmozi dituduh mengikut Seksyen 170 Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali. 

Pegawai Pendakwa, Cif Inspektor Muhamad Juhari Haron yang mengendalikan kes menawarkan kepada mahkamah wang jaminan RM4,000 diberikan kepada tertuduh ketika pendakwaan. 

Tertuduh ketika rayuan memohon jaminan dikurangkan kerana dia daripada keluarga susah dan perlu menyara seorang anak perempuan berumur 7 tahun. 

:Majistret Muzila Mohamed Arsad yang membenarkan jaminan RM2,500 terhadap tertuduh turut menetapkan tarikh sebutan pada 26 April depan untuk lantikan peguam. 

Terd:ahulu, di Mahkamah Sesyen, Mohd Harmozi turut tidak mengaku bersalah terhadap dua pertuduhan iaitu menyamun dan merogol. 

Berdasarkan pertuduhan pertama, tertuduh bersama seorang rakan yang dituduh melakukan rompakan berkumpulan ke atas harta kepunyaan remaja berumur 18 tahun, iaitu sebuah motosikal jenis Modenas Kriss dan dua telefon bimbit jenis Sony Ericson. 

Mohd Harmozi dituduh melakukan :kesalahan itu pada tarikh dan di pondok kawasan yang sama, jam 11 malam. 

Dia didakwa mengikut Seksyen 395 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan. 

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didapati merogol seorang remaja perempuan berusia 14 tahun 11 bulan di sebuah ladang kelapa sawit, Jalan Tanah Wakaf, Taman Bukit Rambai Jaya, antara jam 11.30 malam hingga 1.30 pagi pada tarikh sama. 

Kesalahan itu didakwa dilakukan di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara daripada lima hingga 20 tahun dan sebatan. 

Timbalan Pendakwa Raya Shazwani Ishak ketika pendakwaan menawarkan kepada mahkamah wang jaminan RM20,000 bagi setiap pertuduhan. 

Hakim Ahmad Sazali Omar membenarkan jaminan bagi :pertuduhan pertama dan kedua, masing-masing sebanyak RM10,000 terhadap tertuduh, selain turut menetapkan 29 April depan sebagai tarikh sebutan untuk lantikan peguam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...